Op een (acoustische) guitaar zit aan het eind van de arm soms een soort dongel geklemd, waarvoor is dat ?

Ik zag het vanavond bijv.weer bij DWDD bij Lenny Kuhr.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

of het is een stem apparaat die je op de kop klemt zodat je door middel van trillingen je gitaar kan stemmen.
(dat vind ik er wel uitzien als een 'dongel'...)
(zie ook filmpje)

Toegevoegd na 10 minuten:
Na het kijken van die uitzending van DWDD ben ik er vrij zeker van; het is een stemapparaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha ik heb het idd niet bekeken, de dongel deed me gewoon gelijk aan een capo denken :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, ik vermoedde al zoiets, maar kon nergens het antwoord vinden.

Andere antwoorden (2)

Bedoel je een Capo? Dit is een soort klem waarmee je je snaren anders tuned. Bijvoorbeeld als je hem op de 1e fret zet, klinkt je gitaar een halve toon lager zonder dat je daadwerkelijk met je vingers een fret indrukt (dat doet de capo)

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Capodastro
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uh ja dat bedoel ik haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat is het niet
ik neem aan dat het geen dongel is.

Waarschijnlijk zit er een capodaster (capo) op de kop geklemd. De arm heet de hals.

Met een capo kun je alle snaren tegelijk afklemmen waardoor je hoger kunt spelen, gebruikmakend van dezeldfe akkoorden / grepen.